4 Μαρτίου 2018

Να αποτρέψουμε την αδράνεια για τα διόδια: Μαζική συμμετοχή στην ενημερωτική εκδήλωση του Δήμου

Διοργανώνεται την Κυριακή 4 Μαρτίου στις 11 το πρωί από το Δήμο Κηφισιάς, ενημερωτική εκδήλωση για τα διόδια. Η εκδήλωση αποφασίστηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο της 24/1, με θέμα συζήτησης την έγκριση από το υπουργείο της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την κατασκευή πλευρικών διοδίων.




Πέρα από τις νομικές ενέργειες που αυτές προχωρούν, καμία κινητοποίηση στην Κηφισιά 1,5 μήνα μετά την υπογραφή της ΜΠΕ, μασημένα λόγια ως προς την αντίθεση του Δήμου, επανεπιβεβαίωση προηγούμενων αποφάσεων στο ΔΣ της 24/1 αλλά στα κρυφά (καμία δημοσίευση απόφασης στη Διαύγεια). Την αδράνεια αυτή πρέπει να την ανατρέψουμε τώρα!


Μαζική συμμετοχή στην ενημερωτική εκδήλωση του Δήμου Κηφισιάς
Την Κυριακή 4 Μαρτίου ώρα 11.00 π.μ. στο 3ο Γενικό Λύκειο Κηφισιάς (Πελοποννήσου 3, στις Αδάμες)


Δείτε το χάρτη με το σημείο της εκδήλωσης, εδώ

Η έγκριση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ)
·    
  • Η έγκριση της ΜΠΕ που προβλέπει κατασκευή πλευρικών διοδίων σε Βαρυμπόμπη και Άγιο Στέφανο, αίρει ένα ακόμα εμπόδιο στην επιβολή των διοδίων, αφαιρώντας ένα ακόμα στάδιο πιθανής εμπλοκής.
  • Ο υπουργός ισχυρίζεται ότι η έγκριση έγινε για τυπικούς λόγους, ώστε «να μεταφερθούν τυπικά τα έργα που προβλεπόντουσαν να γίνουν στη φάση της κατασκευής, στη δεύτερη φάση, στη φάση της λειτουργίας» και να αναθεωρηθούν σε εκείνη τη φάση.
o  Το ίδιο μας έλεγε και πριν από ένα χρόνο, όταν η κυβέρνηση τα έδινε όλα στους εργολάβους, ώστε να ολοκληρώσουν τους οδικούς άξονες μέχρι τέλη Μαρτίου για να μην υποχρεωθούμε να επιστρέψουμε επιδοτήσεις της ΕΕ, και να έχει τότε τάχα το πάνω χέρι απέναντί τους.
o Φαίνεται ότι ποτέ δε θα έχει το πάνω χέρι. Πάντα κάτι άλλο θα βρίσκεται για να υλοποιούνται όλες οι απαιτήσεις των εργολάβων, πάντα θα υπάρχουν δήθεν «δεσμεύσεις» που θα οδηγούν σε μια πολιτική που τάχα η κυβέρνηση δεν θέλει αλλά πάντα υλοποιεί.
o   Ταυτόχρονα με την υπογραφή της ΜΠΕ υπάρχει τετελεσμένο υπέρ των εργολάβων και κατά των κατοίκων, από το οποίο θα ξεκινήσουν τη όποια νέα διαπραγμάτευση.

  • Τα ηλεκτρονικά διόδια είναι το κόλπο ώστε και νέα διόδια να μπουν, αλλά και να μπορεί να ισχυρίζεται η κυβέρνηση (προς όσους ακόμα θέλουν να πειστούν) ότι δεν έκανε άλλη μια «κυβίστηση». Η αισχρή προσπάθεια εξαπάτησης της κοινής γνώμης, προσπάθεια που απέδωσε βέβαια κάποιους τίτλους από μέσα της διαπλοκής, ότι τάχα δεν θα μπουν νέα διόδια επειδή δεν θα κατασκευαστούν τα κουβούκλια, ενώ τα διόδια (ηλεκτρονικά) θα πληρώνονται, δείχνει πόσο υποτιμούν τη νοημοσύνη του κόσμου και πόσο ποντάρουν στην παραπληροφόρηση των ΜΜΕ.
  • Όσο για την απαλλαγή δημοτών και ταυτόχρονα μόνιμων κατοίκων μόνο από τα διόδια στα όρια του δήμου τους, είναι το γνωστό κόλπο: Να μετριάσουν τις αντιδράσεις, να περάσουν τα διόδια, και μετά να πάρουν την απαλλαγή πίσω. Το έκαναν ήδη άλλοι στο παρελθόν, το κάνουν κι αυτοί κατά κόρον, με τέτοιο θράσος που ανακοινώνουν και την ημερομηνία λήξης της απαλλαγής όπου έχει ήδη εφαρμοστεί.

Τα σχέδιά τους

Για τα επιβατηγά οχήματα, καταγραφείς θα υπάρχουν σε κάθε είσοδο / έξοδο της ΕΟ, που θα καταγράφουν την πινακίδα του οχήματος στην είσοδο και έξοδό, η πινακίδα θα χρεώνεται ανάλογα με τα διανυθέντα χιλιόμετρα, και η εξόφληση θα γίνεται αυτόματα μέσω προαγορασμένης κάρτας, μέσω εφαρμογής σε κινητό που θα χρεώνει πιστωτική κάρτα κλπ. Όλα τα διόδια λοιπόν θα είναι πλέον πλευρικά.

Για τα φορτηγά θα υπάρχει υποχρέωση προμήθειας συσκευής τύπου e-pass, αλλά μέσω αυτής θα καταγράφεται η διαδρομή του φορτηγού και ανάλογα θα χρεώνεται. Έτσι ενδεχομένως θα ελέγχεται και αν το φορτηγό κινείται σε παράπλευρο δρόμο, κάτι το οποίο θα απαγορευτεί.

Ο διαγωνισμός για τα ηλεκτρονικά διόδια, ήταν να γίνει στις 27/2/2018, αλλά η κατάθεση προσφορών πήρε παράταση για τις 4 Απριλίου. Το χρονοδιάγραμμα πάντως προβλέπει πρώτα να μπουν ηλεκτρονικά διόδια στην Εγνατία (που ιδιωτικοποείται) και μετά σε όλες τις Εθνικές Οδούς, από το 2019.

Έτσι, το όλο θέμα των πλευρικών διοδίων στην περιοχή μας ανάγεται στο σε ποιες εισόδους / εξόδους θα υπάρχουν οι αισθητήρες. Η μη ύπαρξη πλέον κουβουκλίων για διόδια, με όλες τις υποδομές που αυτά απαιτούσαν, διευκολύνει τη γρήγορη και με μικρό κόστος πρόσθεση νέων πλευρικών διοδίων, οποτεδήποτε και οπουδήποτε. Η κρίσιμη μάχη θα δοθεί τώρα, στη μη αποδοχή νέων διοδίων με οποιαδήποτε μορφή. Αν περάσουν, με οποιαδήποτε δικαιολογία ή αντάλλαγμα, η ΕΟ θα γεμίσει διόδια από την Μεταμόρφωση μέχρι τον Έβρο.

Όσο για την περιοχή μας, υπενθυμίζουμε ότι:
·        
  • Η σύμβαση παραχώρησης αρχίζει από τη Μεταμόρφωση.
  • Ο εργολάβος δικαιούται να επιβάλλει διόδια οπουδήποτε μέσα στο παραχωρηθέν τμήμα της ΕΟ.
  • Ο υπουργός έχει δηλώσει ότι θα δοθούν «ελευθέρας» σε κατοίκους και ταυτόχρονα δημότες Κηφισιάς και Αγίου Στεφάνου, για μετακινήσεις εντός των ορίων του δήμου τους. Αλλά με περηφάνια αναγγέλλει ότι θα δοθούν και στους κατοίκους των Αχαρνών, για λόγους «ταξικής μεροληψίας» τάχα. Για ποια διόδια άραγε, ποια είναι τα διόδια που βρίσκονται εντός των ορίων του Δήμου Αχαρνών; Μια ματιά στο χάρτη του δήμου Αχαρνών μας αποκαλύπτει την αλήθεια: Νέα διόδια ετοιμάζονται για τη Μεταμόφωση.
  • Στο Καλυφτάκι, σχεδιάζουν να φτάσει η Κύμης. Με διόδια κι αυτή, 4 σταθμοί για 5 χιλιόμετρα. Το έργο το έχει προτείνει (όπως αναφέρθηκε και στο ΔΣ Κηφισιάς της 24/1), η Αττική Οδός, για να συνεχίσει να εισπράττει και τα τωρινά της διόδια μαζί με τα νέα, τη στιγμή που είναι γνωστό ότι οι συνολικές της εισπράξεις έχουν προ πολλού αποπληρώσει το συμφωνηθέν κόστος της σύμβασης. Διόδια λοιπόν και στο Καλυφτάκι.
  • Το επόμενο βήμα δεν είναι δύσκολο να το φανταστούμε: Διόδια σε όλους τους άλλους κόμβους από Μεταμόρφωση μέχρι Αφίδνες, για να κλείσουν οι «τρύπες» σε ένα κλειστό για τους κατοίκους αυτοκινητόδρομο, τρύπες διαφυγής εσόδων για τους εργολάβους.
  • Ο υπουργός έχει τοποθετηθεί κατά της κατασκευής ανισόπεδης διάβασης στη Νέα Κηφισιά, από την οδό Ιλισσίων προς Αθήνα (του μοναδικού έργου σε όφελος των κατοίκων, που προβλεπόταν μάλιστα να κατασκευαστεί ήδη από το 2004), καθώς και κατά του κόμβου (τύπου δαχτυλιδιού) στη Βαρυμπόμπη. Έχει μάλιστα δηλώσει ότι σκοπεύει να διαπραγματευτεί τη σχετική μείωση κόστους για τον εργολάβο, με την κατασκευή παράπλευρων δρόμων. Έτσι, μια συμβατική υποχρέωση του εργολάβου πριν τοποθετήσει διόδια αίρεται ως προϋπόθεση, και μετατρέπεται σε σημείο διαπραγμάτευσης. 
  • Για Βαρυμπόμπη και Άγιο Στέφανο, έχει και νομικά πλέον, εγκριθεί και η κατασκευή διοδίων. Με τα ηλεκτρονικά, δε χρειάζεται κατασκευή, χρειάζονται μόνον οι αισθητήρες. Έτσι ακριβώς θα γίνει σύμφωνα με τον υπουργό, αυτό ακριβώς πρέπει να αποτρέψουμε. Για να αποτρέψουμε και τη συνέχεια στους άλλους κόμβους.
  • Η «απαλλαγή» για δημότες - κατοίκους, δεν είναι σίγουρη (αφού σύμφωνα με τον κ. Φάμελο που υπέγραψε την ΜΠΕ «δεν είναι ακόμα σαφές αν το αρμόδιο Υπουργείο κατευθύνεται σε απαλλαγή ή ελάχιστη χρέωση των κατοίκων των δύο Δήμων». Ακόμα και αν υπάρξει όμως, θα είναι περιορισμένου χρόνου, όπως έχει αποδειχτεί και στο παρελθόν σε άλλες περιοχές (που πάρθηκε πίσω ένα χρόνο μετά), και όπως δείχνουν και όλες οι πρόσφατες σχετικές αποφάσεις αυτής της κυβέρνησης:




Είναι το γνωστό κόλπο: Να μετριάσουν τις αντιδράσεις, να περάσουν τα διόδια, και μετά να πάρουν την απαλλαγή πίσω.
  • Η απαλλαγή μάλιστα, συνδέεται με τη μη ύπαρξη εναλλακτικού δικτύου. Όχι αναγκαστικά παραδρόμων! Διαφαίνεται καθαρά η πρόθεση να ορισθεί ως εναλλακτικό δίκτυο το δημοτικό δίκτυο οδών, ώστε να χρειαστούν μόνο περιορισμένα έργα σύνδεσης με το τοπικό δίκτυο για να θεωρηθεί η υποχρέωση του εργολάβου εκπληρωθείσα. Τότε είναι η καταληκτική ημερομηνία των απαλλαγών, αν και πιθανότατα θα αρθούν αμέσως μετά την επιβολή (ηλεκτρονικών) διοδίων στις περιοχές από τη Μεταμόρφωση και πάνω. Γιατί αν περάσουν τα νέα διόδια, η απαλλαγή θα έχει εκπληρώσει το σκοπό της.

Υποτονικές και με διάθεση συμβιβασμού οι αντιδράσεις Δήμων και Περιφέρειας

Η απάντηση έπρεπε να είναι άμεση, να δοθεί σε όλα τα επίπεδα (νομικά, πολιτικά, κινηματικά), από δήμους και φορείς, αλλά κυρίως με αγώνες και μαζική εμπλοκή των κατοίκων. Ωστόσο, δήμοι και περιφέρεια έδειξαν μια περίεργη (;) αδράνεια:

Η Περιφέρεια Αττικής ευθυγραμμίζεται με την κυβέρνηση: «Εμείς ακούμε με προσοχή αυτό που είπε ο κος Σπίρτζης, ότι θα υπάρξει χιλιομετρική αναλογική χρέωση» μας είπε ο κος Καραμέρος στον Σκάι. Δε θέλει πλευρικά διόδια η Περιφέρεια, αλλά θέλει ηλεκτρονικά!

Στη σχετική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Κηφισιάς στις 24/1, είχαμε τα εξής:
·       
  • Έγινε προσπάθεια από το δήμαρχο για ωραιοποίηση της κατάστασης («από το 2014 το περιβάλλον σχετικά με τα διόδια έχει αλλάξει ριζικά προς το καλύτερο»)
  • Υπήρξε υπαναχώρηση από το κοινό ψήφισμα που είχαν προσυπογράψει το Δεκέμβριο του 2014, το διασυντονιστικό των 3 δήμων (Ωρωπού, Διονύσου και Κηφισιάς), μαζί με εκπρόσωπο των συνεργαζόμενων κινημάτων (της Συντονιστικής Επιτροπής Φορέων & Κατοίκων Β.Α. Αττικής ενάντια στα Διόδια, της Επιτροπής Αγώνα Κηφισιάς και της Επιτροπής Κατοίκων Αγίου Στεφάνου), τους αντιπεριφερειάρχες Ανατολικής Αττικής και Βορείου Τομέα, μαζί με δημοτικούς και περιφερειακούς συμβούλους. Το ψήφισμα αυτό κατατέθηκε από την Επιτροπή Αγώνα Κηφισιάς ως πρόταση ψηφίσματος στο ΔΣ της 24/1, με μόνη πρόσθεση την άρνηση και των ηλεκτρονικών διοδίων. Δείτε εδώ το κείμενο που κατέθεσε η Επιτροπή.
  • Διαφάνηκε διάθεση πιθανής υπαναχώρησης ακόμα και από το minimum στόχο της αποτροπής νέων πλευρικών (ηλεκτρονικών) διοδίων, ανάλογα με τις προβλέψεις της μελέτης για το συνολικό κόστος της διαδρομής, πχ. προς Θήβα:

o   «Προσωπικά εγώ, ναι, είμαι υπέρ των ηλεκτρονικών αναλογικών διοδίων. Αλλά αν δεν πάρω τη μελέτη …» είπε ο Δήμαρχος
  • Κυρίως όμως, υπήρξε σαφής άρνηση άμεσης αντίδρασης με κινητοποίηση (ελπίζοντας προφανώς να καταλαγιάσουν οι πρώτες αντιδράσεις):
o   «Επιφυλασσόμαστε για κινητοποιήσεις, όταν θα καταλάβουμε τι επιφυλάσσουν τα ηλεκτρονικά αναλογικά διόδια για το δήμο μας», είπε στις προτάσεις του.

Δείτε παρακάτω το κύριο σημείο της τοποθέτησης του Δημάρχου με τις προτάσεις του:

  • Αντί της προσπάθειας για τη μέγιστη δυνατή συσπείρωση απέναντι έστω στα νέα διόδια, προσπάθησε να αποπροσανατολίσει τη συζήτηση για το στόχους (όχι διόδια γενικώς, όχι διόδια στην Αττική, όχι πλευρικά διόδια, ή λιγότερο κόστος για τη Θήβα;), διασπώντας έτσι τις αντιδράσεις.
Δείτε παρακάτω την τοποθέτηση του Νίκου Κωνσταντίνου από την Επιτροπή Αγώνα Κηφισιάς και τον τρόπο που αντιπαρατέθηκε σ' αυτήν ο Δήμαρχος:



  • Τέλος, το ΔΣ αποφάσισε την επανεπιβεβαίωση παλιότερων ψηφισμάτων του για τα διόδια. Στα κρυφά. Καμία απόφαση δε δημοσιεύτηκε ποτέ στη Διαύγεια, όπου δημοσιεύονται όλες οι αποφάσεις του ΔΣ, του δημάρχου και των υπηρεσιών του Δήμου. Δείτε εδώ από τη Διαύγεια όλες τις αποφάσεις της συγκεκριμένης συνεδρίασης, που περιέχουν τη λέξη "διόδια". Δεν θα βρείτε καμία νέα απόφαση του ΔΣ, εκτός από την ανάθεση σε δικηγόρο της προσφυγής. Πήρε ο δήμος απόφαση κατά των νέων ηλεκτρονικών διοδίων ή μήπως όχι; 
Σημείωση: Τελικά ο δήμος δημοσίευσε την απόφαση του ΔΣ της 24/1 στη διαύγεια ένα μήνα μετά (στις 22/2/2018). Δείτε την απόφαση εδώ 


Κάποιες απαντήσεις

  • Για το θέμα των στόχων:
o Από πολλές πλευρές, όχι μόνο από το Δήμαρχο, επιχειρείται να παρουσιαστεί η θέση «όχι στα διόδια γενικώς» ως ιδεοληπτική, παράλογη ή και επαναστατική. Λες και δεν υπάρχουν μεγάλες Ευρωπαϊκές χώρες (πχ. Γερμανία) χωρίς καθόλου διόδια (από το 2019 θα επιβληθούν διόδια μόνο στα ξένα οχήματα που τη διασχίζουν, κατά παράβαση μάλιστα κανονισμών της ΕΕ), ή άλλες που έχουν διόδια μόνο σε μεγάλα τούνελ ή γέφυρες). Δείτε τι ισχύει στην Ευρώπη εδώ
o  Η λογική να πληρώνονται βασικές υπηρεσίες από τον προϋπολογισμό όπου συνεισφέρουν (ή έστω θα έπρεπε να συνεισφέρουν) μέσω της άμεσης φορολογίας αναλογικά περισσότερο οι έχοντες, και όχι από τους χρήστες, είναι μήπως παράλογη; Οι αστικές συγκοινωνίες για παράδειγμα, θα πρέπει να πληρώνονται κυρίως από τους (κατά τεκμήριο φτωχότερους) χρήστες, ή να επιδοτούνται γενναία από το κράτος (δηλ. από τους έχοντες);
o Σε μια Ελλάδα αποικία χρέους και κατεστραμμένη από το νεοφιλελευθερισμό και την ΕΕ, ο στόχος «όχι στα διόδια» μπορεί να είναι ανέφικτος, αν δεν υπάρξουν ευρύτερες ανατροπές. Κάποιος όμως που τον θεωρεί δίκαιο, δε θα έπρεπε να τον παλεύει, έστω και αν ξέρει ότι αυτός δεν μπορεί να επιτευχθεί σήμερα; Και όποιος διαφωνεί μεν, αλλά ειλικρινά θέλει να αντιπαλέψει το minimum, τα νέα διόδια δηλαδή, δεν οφείλει να ενώσει έστω στο minimum; Η μήπως δεν θέλει στ’ αλήθεια ούτε κι αυτό;
o  Αν ήθελε, δεν θα όφειλε να προσπαθήσει έστω να πετύχει τη μέγιστη συσπείρωση δυνάμεων και όχι μόνο της περιοχής του; Αν δεν κάνουμε λάθος, το σύνθημα του διασυντονιστικού των 3 δήμων «όχι διόδια στην Αττική» στόχευε (και κατάφερε εν μέρει) να ενώσει και άλλες περιοχές που στενάζουν από την ύπαρξη διοδίων. Μπορούμε να μάθουμε γιατί πλέον ο δήμος Ωρωπού είναι (σε αντίθεση με το 2014) έξω από το παιχνίδι; Αν και το κίνημα κατά των διοδίων εκεί ήταν από τα πιο ρωμαλέα; Γιατί δεν συγκαλείται το Διασυντονιστικό των 3 δήμων; Οι στόχοι έχουν (ή πρέπει να έχουν) και μια πολιτική (και δεν εννοούμε καθόλου κομματική) στόχευση. Να ενώσουν δυνάμεις απέναντι σε ένα στόχο. Κάποιοι μοιάζει να το αγνοούν, ή να μην το θέλουν.

Για το «τυράκι» του συνολικού κόστους των διοδίων

o  Ας υποθέσουμε ότι το κόστος διοδίων από Κηφισιά μέχρι Θήβα είναι (όπως είπε ο δήμαρχος) σήμερα 30 Ευρώ, και γίνεται με τα ηλεκτρονικά 25 (αφού συμπεριληφθούν και νέα πλευρικά στη Βαρυμπόμπη, ας πούμε 50 λεπτών). Θα το δεχτούμε; Γιατί αν ναι, ποιος μας εγγυάται ότι τα 25 Ευρώ θα μείνουν 25 και όταν περάσουν τα νέα διόδια στη Βαρυμπόμπη; Το θέμα είναι να μην περάσουν νέα διόδια, γιατί αν περάσουν, θα είναι εύκολο να αυξηθούν. Από τον ίδιο υπουργό, από άλλον της ίδιας κυβέρνησης, ή από άλλη κυβέρνηση. Δεν γνωρίζουμε όλοι τι δικαιολογίες θα επικαλεστούν;
o  Αλλά και κάποιος που κινείται από Βαρυμπόμπη ή Άγιο Στέφανο προς Αθήνα ή Πειραιά, δεν θα έχει αύξηση από 0 σήμερα στα 50 λεπτά των διοδίων της Βαρυμπόμπης;
  
  • Κόστος, περιβάλλον, μποτιλιάρισμα ή φόρος αίματος;

Τέθηκε ως δίλημμα στο Δημοτικό Συμβούλιο. Όλα αποτελούν επιπτώσεις, με μακράν σημαντικότερο το φόρο αίματος από τα ατυχήματα στους παράπλευρους και το τοπικό δίκτυο. Αλλά όλα έχουν για αιτία το κόστος των διοδίων. Γιατί εξ’ αιτίας του είναι που η κυκλοφορία θα διοχετευθεί από την ΕΟ στο τοπικό δίκτυο, εξ’ αιτίας του θα έχουμε ατυχήματα, ρύπανση και μποτιλιάρισμα. Γιατί ο λαός που στενάζει, μετράει και το τελευταίο Ευρώ, και δε θα το δώσει εύκολα στους εργολάβους. Έτσι θα έχουν πρόβλημα ακόμα και όσοι δημότες δεν χρησιμοποιούν την ΕΟ, γιατί κι αυτοί χρησιμοποιούν το τοπικό δίκτυο, είτε με ΙΧ είτε με συγκοινωνία.


_______________________________________________________

Θα βρείτε το βίντεο με ολόκληρη τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου εδώ

Τελικά ο δήμος δημοσίευσε την απόφαση του ΔΣ της 24/1 στη διαύγεια ένα μήνα μετά (στις 22/2/2018). Δείτε την απόφαση εδώ 

Δείτε επίσης εδώ το ιστορικό του θέματος καθώς και τις αρχικές διευκρινήσεις - τοποθετήσεις των εμπλεκομένων σχετικά με την έγκριση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε μη χρησιμοποιείτε (εφ΄ όσον είναι δυνατόν) Greeklish. Τα σχόλια εμφανίζονται όλα, εκτός αν είναι υβριστικά, διαφημιστικά ή άσχετα